Soliga söndag

Åh vilken härlig helg det här har varit!

Jobbade till 16 på fredagen och styrde sedan kosan mot Hassela.
Där väntade middag med guddottern och hennes föräldrar. Och så Pär så klart. Mycket trevligt som alltid.
Fick veta den skojiga nyheten att Thyran ska bli storasyster - jättekul! Lillskruttan...

Uppe med tuppen var vi på lördagen för det var nämligen dags för älgjakt.
Ja, jag vek ner mig och följde med Pär. Men villkoret att vi skulle gå med hunden, inte sitta på nåt pass och frysa.
Och med hunden gick vi men inte slapp jag frysa för det inte. Fattar inte om jag har kass blodcirkulation eller vad det är  men frös gjorde jag iaf.
Men oj vad spännande det blev på slutet! Nu kan jag lite mer förstå tjusningen i det där med jakt.
Vi var kanske 30-40 meter ifrån en hund som hade två älgar på stånd. Det heter så när hunden skäller på älgarna och dom står mer eller mindre stilla så någon jägare, oftast hundägaren, kan smyga fram och skjuta.
Den här gången var hundföraren en bit bort så jag och Pär var de som stod närmast en bra stund.
Men just det, för att inte skrämma iväg älgarna måste man stå helt stilla och vara knäpptyst.
Herremingud vad vi frös!!! I närmare 2 timmar stod vi på samma fläck och tittade på när hunden "jobbade" med älgarna innan hundföraren till slut kom fram och skjöt kalven.
Vi måsta stå kvar utifall dom skulle ha sprungit ut på vägen, då kunde Pär ha skjutit.
Så älgjakt blev det minst sagt, mycket spännande att se älgar så nära och sen få se en skjutas oxå.

Ja, ja långt svammel om jakten. Jag somnade ovaggad igårkväll i alla fall.

Idag är det söndag och jag har promenerat med Hannes i vagnen och promenerat med vovven när hon och älsk kom hem.
Lite utepyssel här hemma har oxå hunnits med - så skönt och bra!!
Nu brinner det i öppna spisen och middagen ska påbörjas.
Sköna söndag!

Kommentarer
Postat av: BEA

GHA! Jag skulle ha svettats ihjäl av nervösitet om jag stod så nära 2 älgar! De är ju Jättestora och JÄTTE farliga! Mig hade de garanterat ätit upp!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback